Keresőoptimalizálás

0 hozzászólás

Írta: demjendavid

2020.05.27.
Mi az a keresőoptimalizálás

Mi az a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás az üzleti weboldalak legnagyobb és hosszútávon legjobb fegyvere a sikeres online jelenléthez, ügyfélszerzéshez, eladáshoz.

Segítségével a keresőmotorok találati listájának elejére dolgozhatod fel a weboldaladat azokra a kulcsszavakra, amelyek a legértékesebb látogatókat hozzák el neked. Ezek a látogatók később (vagy akár azonnal is) a vásárlóid, ügyfeleid lesznek, így a weboldalad pénzt termel neked.

Bővebben kifejtve a keresőoptimalizálás (másnéven SEO) egy weboldalfejlesztési folyamat, amely során mind tartalmilag, technikailag és külső hivatkozásokban, linkekben fejleszted a weboldaladat.
A SEO az online marketing egyik legfontosabb területe.
Minőségi tartalmat készítesz és hiteles forrásokból hivatkozásokat szerzel a weboldaladra, aminél törekszel, hogy technikailag is hibamentes legyen. Tartalmilag értéket adsz az internetes felhasználok számára, a saját területed szakértőjévé válsz, amit a folyamat során a Google értékel, és mint értéket, szeret megmutatni a felhasználóknak.

Ezáltal bizonyos releváns (témába vágó, fontos) kulcsszavakra előrébb fog hozni téged a találati listáján, amire vélhetően kattintanak majd a felhasználók, és elolvassák majd azt a bizonyos „értéket”.

A keresőoptimalizálás evolúciója: Optimalizáljunk keresési szándékra

Az évek alatt folyamatosan fejlődtek, okosodtak a keresőmotorok. Évről évre jönnek ki kisebb nagyobb Google algoritmus frissítések, amik arra hivatottak, hogy egyre okosabbak legyenek a keresőmotorok, és ki tudják 100%-ban találni a felhasználó keresési szándékát.

Régen a SEO-sok kulcsszavakra optimalizáltak és tömeges linkeket vásároltak a weboldalakra, most 2020-ban a keresőoptimalizálás már a minőségi tartalmak gyártásáról, keresési szándék kielégítéséről és hiteles webhelykapcsolatok („szakértői” linkek) építéséről szól.

Milyen keresőmotort használunk?

A magyar piacon keresőmotor alatt jellemzően a Google-re gondolunk. A hazai felhasználók 97-98% keresnek a google motorok segítségével. Az okostelefonok (Android és IOS rendszer is) is a google motorját használják, teljesen mindegy hogy a kereséseidet Samsung vagy Safari böngészőbe pötyögöd be.
A Microsoft küszködik még a Bing nevű keresőmotorjával, próbálja még erővel rátolni az emberekre. Ezt nagyjából (kicsit gúnyosan szólva) azok használhatják, akik a Windows telepítése után lusták voltak átállítani a böngészőjük alapértelmezését Google-re.
A Yandex nevű kereső például orosz területen piacvezető, de mivel ez irreleváns a számunkra, ezért itt nem is fogok kitérni rá bővebben.
A későbbiekben ha keresőoptimalizálásról beszélünk, akkor a Google adatbázisában szereplő weboldalak optimalizálásáról fogok beszélni. Ezt azért fontos kiemelni, mert az általánosan taglalt SEO szempontok jellemzően a Google által preferált optimalizálási irányvonalakat követik, ami más keresőmotor esetén bizonyos tekintetben eltérhet.

Mit jelent az hogy SEO?

A keresőoptimalizálás és SEO egymás szinonimái.
A SEO az angol Search Engine Optimization kifejezés rövidítése, ami nyers fordításban a „kereső motorok optimalizálás„-át jelentené. A magyar szlengben is általánosan használatos „SEO” kifejezést „SZEÓ”-nak vagy „ESZÍÓ”-nak is ejtik.
Jellemzően 3 alappillére van: On-Site Seo, Off-Site Seo és Technikai Seo …ezekre részletesen kitérek a későbbieken.

Azonban hogy pontosabban megértsük a SEO jelentőségét az online marketing világában lépjünk kettőt hátra, és vizsgáljuk is meg, hogy minek a része:

A keresőmarketing két nagy területe

Az online marketing számos területet ölel fel, amelynek az egyik legfontosabb része a keresőmarketing (SEM – Search Engine Marketing). A keresőmarketing egyik ága a SEO a másik ága a SEA (Search Engine Advertising), másnéven PPC hirdetések:


A PPC hirdetések segítségével azonnali látogatókat hozhatunk a weboldalunkra. A Google Ads segítségével weboldalunk a google találati lista elején tud megjelenni, azonnal. Azonban ennek ára van. Minden egyes látogatóért (weboldalunkra történő kattintásért) fizetni kell. A kattintásonként fizetendő összeg változó, hiszen függ az célzott kulcsszavakra történő versenytől, a beállított (maximalizált) kattintási összegtől, sőt a hirdetett oldalunk minőségétől is. A PPC hirdetésekkel kapcsolatos részletes tartalmakat egy másik cikkemben bővebben kifejtem majd neked.

Mit mutat nekünk a Google találati lista?

Az alábbi kép pontosan megmutatja a találati listán elhelyezkedő organikus találatokat és fizetett hirdetéseket:

Google találati lista elemzése
A SERP első oldalán 4 hirdetés, 10 organikus találat, majd 2 újabb hirdetés

Ha egy kulcsszóra nagy a verseny és sokan hirdetnek rá, akkor jellemzően hasonló képet fogunk kapni bármi is legyen a kulcsszavunk.
A „seo audit” kulcsszóra a első oldalon találkozunk 4 fizetett hirdetéssel, majd 10 organikus találattal, a végén pedig még 2 fizetett hirdetéssel. Fizetett hirdetések megjelennek a találati lista többi oldalán is.

Miért van ennyi fizetett hirdetés a találatok között?

A Google is pénzből él, ezért lehetőséget ad mindenkinek arra, hogy bárki az első oldalra tehesse a weboldalát fizetett hirdetések formájában. Induló vállalkozások esetén sokszor elkerülhetetlen az azonnali ügyfélszerzéshez, azonban hosszú távon arra kell törekedni, hogy a minél több releváns kulcsszóra a TOP 10 organikus találata közé kerüljön az oldalunk.
Minél előrébb van az oldalunk a találati listán, statisztikailag annál többen kattintanak rá.
Statisztikailag az is elmondható, hogy az emberek 80% szívesebben kattint az organikus találatokra, mint a fizetett hirdetésekre.

A hosszútávú siker kulcsa

Ha hosszútávon szeretnél „minőségi” látogatókat hozni az oldaladra, akikért nem kell mindig külön fizetned, akkor a weboldalad keresőoptimalizálása fogja jelenteni számodra a megoldást.

A SEO-nak számos részfeladata van, amivel érdemes foglalkozni, azonban ezek a feladatok három alapvető kategóriába esnek. Ezeket nevezzük a keresőoptimalizálás három alappillérének.

A Keresőoptimalizálás három pillére

Technikai SEO

Lényegében elvégzünk minden olyan technikailag fontos beállítást, ami segíti a google-t hogy jobban átjárhassa, feltérképezhesse megértse az oldalunkat. Továbbá segíti a felhasználókat, hogy jobb felhasználói élményt kaphassanak (pl. a gyors oldalbetöltődés által).

A technikai SEO feladatai:

  • a weboldalunkat indexálhatóvá tesszük a google számára, webhelytérképet (sitemap) készítünk
  • kijavítjuk az esetleges hibákat, amik ronthatják az oldalunk minőségét technikailag
  • elvégezzük a szükséges átirányításokat, SSL beállításokat, haladó beállításokat, html tagokat, robots.txt beállításokat
  • beállítjuk a szükséges követőkódokat: úgy mint search console beállítás, google analytics követőkód, facebook pixel, stb.
  • optimalizáljuk a grafikai fileokat, képeket méret és felbontás szerint
  • gyorsítjuk az oldalunk betöltődési sebességét: oldal méretének optimalizálásával, gyorsítótárazás beállításával, lassulást okozó CSS és java script kódok tömörítésével. Az oldalsebesség teszteléséhez, gyorsítási javaslatokhoz használjuk a Google hivatalos Google PageSpeed Insight eszközét, vagy jó alternatíva a GTMetrix nevű tesztelőeszköz is.
  • mobilbaráttá tesszük az oldalunkat (ennek tesztelésére használhatjuk: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly )
  • egyéb technikai feladatok elvégzése

On Page SEO

Hívhatjuk On Page vagy On Site SEO-nak is, attól függően hogy egy adott oldal, vagy a weblap egészére vonatkozik-e. On Page SEO alá tartozik minden olyan tartalom, amit feltöltünk, megírunk az oldalunkra, majd azokat optimalizáljuk.
A tartalmak írásával értéket adunk az internet felhasználóinak, és ha a tartalmunkat a google is értékesnek véli, akkor bizonyos keresési kulcsszavakra meg fogja jeleníteni a találati listájában.

Hogy az adott cikkünk/tartalmunk mennyire előkelő helyen fog szerepelni a találatok között?

Nagy mértékben függ attól, hogy mennyire releváns az adott írásunk, mennyire szolgálja ki az adott személy keresési igényeit.
Sok esetben (alacsony versenyben) a tartalmi optimalizálás is elegendő lehet, hogy egy-egy oldalunk előkelő helyet foglaljon el a találati listán. Ezen túlmenően nagy mértékben függ a technikai SEO beállításoktól és az Off Page SEO elemeitől is.

Az On Page SEO feladatai:

  • a látogatóink számára értéket adó , minőségi tartalmat hozunk létre az oldalunkon
  • ez a tartalom lehet aloldal, blogcikk vagy akár grafikai tartalom is
  • A tartalmainkat a látogatóink által használt releváns kulcsszavakra és „keresési szándékra”, optimalizáljuk, azáltal segítjük a google-t hogy megértse az oldalunk mondanivalóját, és a preferált kulcsszavakra megmutassa a oldalunkat a találati listájában
  • releváns kulcsszóra optimalizáljuk: URL, title, meta leírás, H1, H2-H6 címsorok
  • beállítjuk a képek alt text-jét, címét, hogy a google képkeresőben is meg tudjunk jelenni

Off Page SEO

Leegyszerűsítve linképítést jelent. Általánosságban véve minél több releváns hivatkozás mutat a weboldalunkra, vagy az egyes URL-ünkre, annál jobb helyezést érhetünk el a találati listában. Minél több és jobb minőségű linkünk van más oldalról, annál erősebb lesz az oldalunk az adott témában
Hívhatjuk Off Page vagy Off Site SEO-nak is, attól függően hogy egy adott oldal, vagy a weblap egészére vonatkozik-e.


Mik azok a linkek?

Megkülönböztetünk külső és belső linkeket.

A külső linkek (backlink) azok a hivatkozások, amin keresztül a Google be tudja járni a teljes internetet. Egyfajta kapuk, amik a honlapokat és az internet egészét kötik össze egymással.
A Google szemében akkor leszel szakértője az adott területednek, ha minél több témádban releváns „szakértő” weboldal hivatkozik rád. …vagyis elhelyez egy rád mutató backlinket az oldalán. Ha te „seo audittal” foglalkozol, akkor más lesz az értéke egy keresőoptimalizálással foglalkozó weboldalról jövő hivatkozásnak, mintha a villanyszerelő haverod hivatkozna rád az oldalán. A linkeknél továbbá fontos szempont a megfelelő horgonyszöveg (anchor text) használata is.

A belső linkek (internal link) azok a linkek, amik a saját weboldalad egyes URL-jeit, aloldalat kötik össze. Ezáltal egy hálószerű kapcsolatrendszer jön létre az oldaladon, amelyen a Google és felhesználók is könnyebben közlekednek.
A belső linkek erősíthetik az egyes oldalak témában való relevanciáját, és javítják a felhasználói élményt is.

Az Off Page SEO során szerzett linkeknél a kérdés:

  • Mennyire releváns az adott oldal a témámban, amiről a linket szeretném szerezni?
  • Mennyi linket tudok szerezni, és ezek megszerzését milyen időtávon osztom el?
  • Milyenek azok a rossz minőségű linkfarmos, vagy olcsó PR oldalak, amelyeket mindenképpen kerülj el? Igaz hogy még a magyar piacon van „linkértéke” ezeknek az oldalaknak, azonban komoly zsákutca, ha valaki hosszútávon ezektől vár tartós eredményt.

Mi befolyásolja még a Google rangsort?

A találati listát (az úgynevezett SERP – Search Engine Results Page), minden felhasználó számára egyéb szempontok is befolyásolják.
Ilyen például a földrajzi elhelyezkedés:
A Google figyelembe veszi a felhasználó földrajzi helyzetét, és úgynevezett lokális SEO szempontok szerint eltérő találatokat mutathat. Például ha valaki „non stop autószerelő” kulcsszóval keres Budapesten és Debrecenben, vélhetően más találatokat fog kapni. Egy debreceni lakosnak nem fog budapesti szerelőket javasolni, hisz az messze nem elégítené ki a keresési szándékát.

Másik fontos szempont a felhasználó böngészőjében tárolt keresési előzmények.
Az előzmények segítségével a keresőmotor tudja, hogy egy bizonyos oldalt akár már többször is felkerestél (tehát valószínűleg hasznos neked), így bizonyos releváns kulcsszavakra előrébb mutatja majd neked, mint annak, aki még nem járt rajra.

A Google fontasabb algoritmus frissítései

Évről évre folyamatosan fejleszti a nagy keresőóriás az algoritmusát, hogy minél okosabb, hatékonyabb keresőmotor szolgáljon ki bennünket. A mesterséges intelligencia fejlesztésével egyre jobban képesek lesznek kitalálni, hogy mi felhasználók mit szeretnénk látni vagy olvasni.
Számos vicces elnevezéssel láttak már napvilágot különböző frissítések. Ezek közül nézünk meg most néhány mérföldkőnek számító update-et:

Panda Update (2011)

  • A minőségi tartalom előtérbe kerül; bünteti duplikált vagy mástól „kölcsönvett” tartalmat, a kulcsszóhalmozást és a spam jellegű dolgokat

Penguin (Pingvin) Update (2012)

  • Bünteti a spam és irreleváns linkeket, vagyis a manipulációt. Nem nézi jó szemmel a vásárolt hivatkozásokat és a túloptimalizálást sem

Hummungbird Update (2013)

  • További harc a gyenge minőségű tartalmak és kulcsszóhalmozás ellen.

Pigeon Update (2014)

  • A gyenge on page és off page elemek leértékelése.

Mobilgeddon (2015)

  • A mobilbarát oldalak preferálása előtérbe kerül.

Rankbrain Update (2015)

  • A keresési szándék megértésére való törekvés. Negatív pont a gyenge tartalom és átkattintási arány.

Medic Update (2018)

  • Az USA területén számos üzleti szektorban (pl. orvosi) hátrasorolta azokat az oldalakat, akik gyenge minőségű linkekkel próbáltak érvényesülni. Ez az update predesztinálja a linkfarmok és blogfarmok haláltusájának kezdetét.

A weboldal organikus eredményeinek mérése: Google Search Console

Számos eszköz létezik az oldalunk, a releváns kulcsszavaink és azok forgalmainak a vizsgálatára. Alap eszköz a nagy keresőóriás által kínált Google Search Console, ami minden weboldalra ingyenesen beköthető és 160 napra visszamenőleg megmutatja nekünk hogyan teljesít az oldalunk a keresőben. Minden weboldal számára kötelező! E nélkül nem tudjuk mérni az oldalunk teljesítményét!

Összegzés

Remélem hasznos, bő információkkal láttalak el a témában. A további cikkeimben számos egyéb kapcsolodó témakört, érdekességet járok körül. Ezért ami ebbe a cikkbe nem fért most bele, vagy csak érintőlegesen írtam róla, a további cikkeimben részletesen körüljárom.

Hasonló bejegyzések

Nincs találat

A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük